User Story, niet zomaar een bedrijfsnaam

User Story? Wat is dat eigenlijk? In dit artikel vertellen je in het kort wat meer over een User Story en wat de voordelen hiervan zijn. User stories zijn de basis van onze bedrijfsvoering.

Wat is een User Story?

Een User Story is een kort verhaaltje of tekstje waarin wordt omschreven waar een bepaalde benodigdheden aan moet voldoen. Een User Story is een beschrijving van de functionaliteiten en toepassingen van een product of dienst, voor iedereen die betrokken is bij het ontwikkelproces. In veel gevallen kan een User Story als volgt worden geschreven:

Als een <soort gebruiker>
wil ik <iets specifieks doen of uitvoeren>
zodat ik <er iets waardevols uit kan halen>

User Story

De eindgebruiker staat centraal

Het belangrijkste bij een User Story is dat de eindgebruiker centraal staat en dat de product- en dienstvereisten vanuit dat perspectief worden vastgelegd. Het verhaal biedt toegevoegde waarde voor de eindgebruiker en ontstaat in veel gevallen tijdens een sprint. Zo krijgen de betrokkenen een beter beeld van wat, voor wie en waarom een bepaalde vereiste noodzakelijk is.

De voordelen van User Stories

User Stories kun je gebruiken voor allerlei soorten projecten, ook voor ontwikkelingsprocessen voor zowel online als offline producten en diensten. Als je een User Story op de juiste manier gebruikt, kunnen ze voor iedere bestuurslaag en klant veel toegevoegde waarde hebben.

Een aantal voordelen van User Stories zijn:

  1. Een User Story is klein en overzichtelijk, iedere User Story voegt waarde toe. Een User Story gaat over slechts één specifieke vereiste.
  2. Doordat ze klein zijn, kun je snel resultaat zien, terugkoppeling geven en ontvangen. Zo kan er snel gereageerd worden op de behoeften en verwachtingen van de eindgebruiker. Daarnaast kan je snel en adequaat het proces bijsturen waar nodig.
  3. Een User Story helpt je om de waarde van je product of dienst voortdurend te verbeteren.
  4. Een User Story is voor iedereen begrijpelijk. In plaats van talloze beschrijvingen en/of documentaties voor elk vereisten van het product of de dienst te beschrijven, is het belangrijk dat de klant contact heeft met het ontwikkelingsteam. Een goede User Story is dus begrijpelijk voor zowel de zakelijke als de technische afdelingen. Dit helpt bij het implementeren van de juiste oplossing.
  5. Bij een User Story kun je effectief inschatten hoeveel tijd het gaat kosten om het op te zetten. Aan de hand van de User Story kun je eenvoudiger een planning, een risicovoorspelling en prioriteitenstelling maken.
  6. Door middel van User Stories wordt er (nieuwe) kennis opgebouwd. Deze kennis bouwt zich op bij iedereen die betrokken is bij het ontwikkelproces.
  7. Zoals eerder vernoemd, de klant staat centraal bij een User Story. De klant kan bij elke User Story feedback geven. Zo zorg je ervoor dat de klant meer betrokken is tijdens het ontwerpproces en bij het eindresultaat. Door deze betrokkenheid kun je adequaat reageren op eventuele bijzonderheden.

Hulp nodig bij het maken van User Stories?

Investeren in het schrijven van goede User Stories levert je niet alleen een goed product of dienst op, maar vooral ook tevreden klanten en gebruikers. Mocht je meer willen weten over een User Story of heb je hulp nodig bij het opstellen van je User Stories? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.