Ben jij al bekend met een User Story?

User Story? Wat is dat eigenlijk? In dit artikel vertellen je in het kort wat meer over een User Story en wat de voordelen hiervan zijn.

Wat is een User Story?

Een User Story is een kort verhaaltje waarin wordt omschreven waar een bepaalde functionaliteit aan moet voldoen. Een User Story is een beschrijving van de functionaliteiten en toepassingen van een product, voor iedereen die betrokken is bij het ontwikkelproces van het product

User Story

Eindgebruiker staat centraal

Het belangrijkste bij een User Story is dat de eindgebruiker centraal staat en dat de product functionaliteiten vanuit dat perspectief worden vastgelegd. Het verhaal biedt toegevoegde waarde voor de eindgebruiker en het wordt meestal geleverd tijdens een sprint. Zo krijgen ontwikkelaars een beter begrip van wat, voor wie en waarom ze bouwen.

De voordelen van User Stories

User Stories kun je gebruiken voor allerlei soorten projecten, ook voor ontwikkelingsprocessen voor zowel mobiele als web apps. Als je de een User Story op de juiste manier gebruikt, kunnen ze voor zowel behulpzaam zijn voor het ontwikkelteam als voor de klant.

De voordelen van User Stories zijn:

  1. Een User Story is klein en overzichtelijk, ze voegen elk waarde toe. Een User Story gaat over slechts één functionaliteit.
  2. Doordat ze klein zijn, kun je snel resultaat zien, terugkoppeling geven en ontvangen. Zo kun je snel reageren op de behoeften en verwachtingen van de eindgebruiker en je kunt ook snel en adequaat het proces bijsturen waar nodig.
  3. Een User Story helpt je om de waarde van je product of dienst voortdurend te verbeteren.
  4. Een User Story is voor iedereen begrijpelijk. In plaats van talloze beschrijvingen en/of documentaties voor elk vereisten van het product te schrijven, is het belangrijk dat de klant contact heeft met het ontwikkelingsteam. Een goede User Story is dus begrijpelijk voor zowel de zakelijke als de technische afdelingen. Dit helpt bij het implementeren van de juiste software.
  5. Bij een User Story kun je effectief inschatten hoeveel tijd het gaat kosten om de User Story tot een functionaliteit te bouwen. Aan de hand van de User Story kun je eenvoudiger een planning, een risicovoorspelling en prioriteitenstelling maken.
  6. Door middel van User Stories wordt er kennis opgebouwd. Deze kennis bouwt zich op bij iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van het product.
  7. Zoals eerder gezegd, de klant staat centraal bij een User Story. De klant kan bij elke User Story feedback geven. Zo zorg je ervoor dat de klant meer betrokken is tijdens het ontwerpproces en bij het eindresultaat. Door deze betrokkenheid kun je adequaat reageren op.

Hulp nodig bij het maken van User Stories?

Het investeren in het schrijven van goede User Stories levert je niet alleen een goed systeem op maar bovenal, maar vooral ook tevreden klanten en gebruikers. Mocht je meer willen weten over een User Story of heb je hulp nodig bij het opstellen van je User Stories? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.