Een logo is meer dan een grafische representatie van je bedrijf; een logo moet de identiteit en de waarden van je bedrijf weerspiegelen. Daarnaast zijn er een aantal dingen altijd belangrijk om rekening mee te houden.
Je logo moet simpel zijn – simpele logo’s zijn het makkelijkst en snelst te herkennen.
Relevantie
Je logo moet passen bij de identiteit en visie van het bedrijf. De betekenis van je logo moet betrekking hebben op wat je bedrijf doet en waar het voor staat.
Je logo moet kenmerkend zijn – niet lijken op logo’s van een ander bedrijf.
Leesbaarheid
Hoe overbodig het ook lijkt om te noemen; de tekst van je logo moet leesbaar zijn.
Schaalbaarheid
Je logo moet er op alle formaten goed uit zien. Zorg ervoor dat je een ontwerpprogramma gebruikt waarmee je een vectorafbeelding kunt maken. Een vectorafbeelding is niet opgebouwd uit pixels, maar is in plaats daarvan opgebouwd uit meetkundige objecten die gedefinieerd zijn door een begin en een eindpunt. Het voordeel van een vectorafbeelding (zie afbeelding hieronder, links) is dat deze oneindig uitvergroot kan worden, zonder dat de afzonderlijke pixels zichtbaar worden – wat bij een rasterafbeelding (rechts) het geval is.
Goede programma’s voor het ontwerpen van een vectorafbeelding zijn onder andere Adobe Illustrator, CoreIDRAW en Macromedia Freehand. Mogelijke bestandsextensies: .EPS, .SVG, .AI, .WMF, .DRW.
Zorg er daarnaast voor dat er geen details verloren gaan wanneer je logo in een kleiner formaat wordt weergegeven. Let er daarom op dat je logo niet té gedetailleerd is. Op de afbeelding hieronder zie je Apple’s eerste logo – waarop we Isaac Newton zien, onder de wereldberoemde appelboom – en het huidige (alom bekende) Apple logo, op groot en op klein formaat.
Zoals je kunt zien zijn beide afbeeldingen goed te herkennen en te lezen (lezen; in het geval van het oude logo). Nu gaan we de logo’s verkleinen.
Beoordeel zelf maar; welk van de twee logo’s heeft de beste schaalbaarheid?
Kies de juiste vorm voor je logo
De vorm van je logo is niet slechts een esthetisch aspect van ontwerp. Een onderzoek door Jiang, Gorn, Galli & Chattopadhyay (2015) dat gepubliceerd werd in het Journal of Consumer Research, heeft aangetoond dat mensen een bedrijf (onbewust) al beoordelen op enkel en alleen de vorm van een logo. De onderzoekers hebben vijf experimenten gedaan waarna zij concludeerden dat rondheid (gebogen, zonder scherpe hoeken) en hoekigheid (rechte lijnen en scherpe hoeken) sterk genoeg is om iemands indruk van een bedrijf te beïnvloeden.
Jiang et al. hebben aangetoond dat ronde vormen worden geassocieerd met zachtheid en comfort. En niet slechts fysieke zachtheid. Associaties die mensen vormen met “zachtheid” kunnen er ook voor zorgen dat een bedrijf wordt gezien als bijvoorbeeld zorgzaam, warm en gevoelig voor klantbelangen. Hoekige vormen, daarentegen, worden vooral geassocieerd met hardheid en met duurzaamheid. Ben je bewust van deze ‘vormpsychologie’ wanneer je een logo gaat ontwerpen.
Kortom, neem de bovenstaande tips in acht wanneer jij aan de slag gaat met het bedenken en/of uitwerken van een logo. Wanneer je dit proces iteratief gaat doorlopen is de kans op een gewenst eindresultaat groot. In een volgend blogartikel zullen wij ingaan op verdere belangrijke aspecten rondom het ontwerp- en denkproces om een professioneel en passend logo tot stand te brengen. Veel succes bij het nemen van de eerste stappen in het ontwerpen van jouw bedrijfslogo.